Saturday, 4 June 2011

My hEToInS...

Aduhhhhhh...gila punya sakit gigi hargam belah kiri aku..bengkak gusi aku..huuuuuuaaaaaaa...bilakah peritan aku nak hilang..bialah benda tu..aku kan superhero, ta cakit pun..da benda laen aku cerita..benda itu adalah aku tengah mencari-cari sapa2 yang taw utk wat topup utk kedai member aku..aku just manager assistant jer..haha..banyak benda nak wat minggu nie..tapi yang best pasal ari nie..sibuk2 aku pun aku sempat menyanyi lagu "angin" dari dewa kat mak aku..punya gelak dye tengok aku menyanyi sambil berjoget tarian zapin, tunjuk jari kat dye waktu time korus 'angin kata padanya bahwa aku cinta dye'..hahaha..dewa pun ta wat kat mak2 diorang..pape pun i love my hunny sweetie Puan Norbi binti Ayob..t mak, ari jadi mak, angah belikan mak handbag erkkk (handbag lagi ker????), pastu kita g meminang menantu mak yang haikal selalu sebut2 tu erkk..hahaha..penat aku melayan kerenah budak haikal tu, lagi2 bla dye dengar nset aku mesej masuk..tension2, mesti dye akan cakap benda yang sama...


Sunday, 29 May 2011

CiTEr kolAM air panAS

Dye call aku td..perghhh..rindu gler aku kt dye..hilang la dalam 0.1 peratus rindu aku kat dye..mmng aku teringat kat dye..aksi2 manja dye, opsssss bkn yg negatif erkkk..tamau2..(aksi bla dye lapar, haha)..suara manje dye bla nak kn sesuatu dari aku pastu aku ta bagi..haha..mcm mn pun msty aku bagi pun kat dye..hek3, sayang katakan...hari nie, terasa bosan n aku tataw nak wat pa..aku bia kan dye bermain-main dlm otak aku..pasal kenangan2 yg hepi bersama dye..da satu citer yg aku teringat..waktu tu kami boring tersangat2..maka tercetus lah idea dr aku, bawak dye pegy mandi air panas kt baling..kami pun otw lah p kolam air panas kt hulu legong..kami alhamdulillah sampai..masa nak balik, dlm pkul berapa entah tp pagi la..aku tgk kiri aku..dye rilex jer tgh sedap2 tido..hahaha..comel cm bayi korang tao ta, aku tanak gnggu dye..dlm masa yg sama aku pun nantok jgk..nak buat mcm mn aku terpaksa lah gnggu dye dgn ayat touching aku..dye bukak mata tp dalam dua minit dye tutup balik mata dye..hahaha..pastu dye pegang tangan aku smbil mata tertutup mcm mn dye blh taw tangan aku da kat mn, aku pun tataw..ermmmm..terus aku fresh..sb aku tgk muka dye..trus aku ckp kt diri aku bawak keta elok2..ingat lah orng yg tersayang..dan akhirnya kami selamat keluar dr baling dgn menggunakan gps nset dye sb aku ta ingat jln mn kami guna waktu pegy
..haha..ALHAMDULILLAH.....

Friday, 27 May 2011

dosaku...janjiku....

suma nie salah aku..yes aku nie ta mantang..yes aku nie ta pandai amek aty dye..yes aku nie kuat bebel..yes aku wat dye menderita..berdosa aku kt dye..aku dh ubah dye jd tiada perasaan..aku bunuh cinta aku sendiri..knp aku tergamak wat tu..knp aku ta brpikir pnjang..knp benda nie jd kt aku..knp aku...ya Allah, berilah aku petunjukmu..tabahkan aty ku..panjangkan lah jodoh ku bersamanya..aku beri kau masa agar kau dapat tenang, dapat memaafku, dapat kau terimaku..kali nie aku sedar btapa aku jahil, btapa aku bodoh..aku ingin berkata kpd mu yg aku kn mnunggu mu..aku snggup..aku akan berubah segalanya..nie jnji ku walaupun kau ta kan mempercayai tp peristiwa kali nie mngajarku byk pengajaran yg aku ta pernah lalui..aku sayang kau..aku rindu senyumanmu..aku ingin kucup dahi mu..berbanyak maaf dr aku..aku ta sengaja sayang..pintu aty ku hnya kau sorang yg mmpu utk masuk..aku ta peduli wanita yg cntik or hot yg ingin mendampingiku, ta akn aku hirau...kerna aku mahukan kau..berikanlah aku cahaya ya Allah..aku ta peduli jikalau dye jahat dahulu..aku terima dye seadanya....hubungilah aku jikalau kau da masalah..aku sgt merisaukan dirimu..kepadamu, aku beri masa agar kau blh bersendirian..jgn kau pikir yg aku akan mencari pengantimu..aku akan menunggumu..nie salahku..aku akan tebusnya..mungkin tuhan menduga cinta ku..aku akan sahutnya..mngkin satu ari nnty kami agar jd sprti dlu dan lagi bahagia...........akan aku jd kn satu pengajaran buatku..





Wednesday, 25 May 2011

tolongLah AkU

td aku ubah aku punya email facebook..and than i forget!!!!!aduhhhhhh..selamat tinggal la facebook...tp tu bkan isu penting..isu yang aku na luah kan adalah perasaan aku nie..aku nie bkn ta biasa bercinta, da la dlm 3 kali..first my aku keja kat supermarket..nama bdk itu syaza..okay la dye..waktu dye call aku...kami ckp la sal perasaan, i sayang u, u sayang i..tp tiba2 dye bukak sal ex balak dye..aduhhh, potong stim babe..aku pun layan je lah..byk jgk kes dye wat cmtu..aku angin, aku ckp awak g la kt ex awak..dye msty syng awk punya..beri la dye peluang, setiap manusia msty kena beri peluang utk brubah..awk didik la dye, inyaAllah dye msty akan setia nnty..dye pun wat...hahahaha..yang kedua pulak masa aku kja kdai runcit dlu..kami da la jmpa 4 kali cmtu..yg nie mulut tadak insuran punya..mentang2 la aku amek dye naik moto, dye hina moto aku..3 minggu, putus....hahahaa..yg ketiga, blh tahan, sama cam yg pertama tringat balak dye..waktu tu kami study tat poli..aku pun wat cm biasa, bagi harapan kt dye..dye pun okay balik dgn balik dye...hahaha, baik nya aku..tp tu dlu pnya, skrng my first love aku kapel nie, azrina azizan...dye wanita perfect babe, dye ada kewanitaan tulen dalaman, suma emosi dye ada, mmng terbaik la aku kata..dye agak suka bebel ckit, aku ta kisah, dye nie gemuk jgk, tu pun aku ta kisah, muka dye cm artis glamer, aku pun ta kisah...pa pun dye, aku ta kisah ta ambik kisah..yg penting perasaan cinta aku kt dye mmng aku pasti btul dan sjjurnya..aku ta pandang kalo dye nie cntik ke ayu ke pandai ke kuat jelez ke byk duit ke pape ke, tu suma bg aku ta pnting..aku na sara dye wlaupun t aku dpt kja, gaji ceput, aku ttp na bahagiakn dye, aku na ada kucing parsi dgn dye, na deco2 umah dgn dye, na bawak g jln2, na simpan foto kami sma2, na tolong simpan umah sma2, masak sma2, mcm2 na wat sama2..tp kami skrng da krisis, dlm masa sminggu aku nnges, sujud kt tuhan..rs sakit sgt2 wktu tu..aku ta pnah slah kn dye, benci kn dye..aku just maukn dye..aku doa agar tuhan pnjangkan jodoh kami..aku ta snggup tinggalkan dye, nak tahu sebab pe..aku CINTA kn dye..aku tao aku nie sgt2 la ta smpurna..aku redha kehendak tuhan..aku tahu aku ta layak utk dye..aku kuatkan diri aku..aku ta blh lihat dye satu ari nnty kena tipu dgn laki laen..aku ta boleh tgk dye nnges kcewa..aku pnah pk bila jd pape kt dye bila dye ta dgn aku, snang citer kalo dye sakit aku na jaga dye..aku na tao t kt dye btapa dye bermakna utk aku, smpailah aku dah tadak kt dunia nie..sapa2 yg baca, tolong aku doa agar aku dgn dye kembali cm dlu..aku bkn na tunjuk poyo tp nie ikhlas dr aty aku..


Thursday, 31 March 2011

DiSebabKan aKu

Hari pun cerita lg stail lo..hahaha..td cm biasa pergi kelas lambat dlm 10 minit kut..10 minit ja..hahaha..pastu kerja design lukisan sudah siap dilaksanakan..yeyeyeye..betapa syok ya aku sampai tido kt umah sewa mmber pun blh mimpi..petang tu plak da la kelas cadcam..kami pun la tunggu lecture sampai aku blh perkena mmber aku..cerita cm nie, tghari td aku mnx la kad maxrix dye na wat cover page..mmber aku nie plak pmalu orng ya..so aku bg kt bdk pompuan klas aku kad matrix my mmber la..selamat la dye pun da niat yg busuk jgk..hahaha..tiba2 mangsa pun sudah dtng da, bdk pompuan tu bg tao aku so bermula lah klimaks pranks tu..hahaha..dye panggil  mmber aku, tp dye malu2 disbbkan desakan dr aku dgn kwn2, maka dye pun p jumpa bdk pompuan nie tp yg ta leh blah telinga merah beb cm lampu isyarat pekan jitra nu..hahaha..elok2 dye p, suma bdk kelas sorak..habis bngunan 7 tingkat polimas riuh rendah..hahaha..mmber aku pun dgn malu p blakang..hahaha..aku wat dunno ja..tp dlm aty, HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!bes2..bila plak aku nk kena..aaaaaa..abis la aku..tp papa pun thanks to my classmate DKM5A, ur all in my heart 4ever..yeah.....

Monday, 28 March 2011

kEMURungaN

RASA sakit dan lesu seluruh badan biasanya disebabkan keletihan dan kerja keras, namun tidak ramai daripada kita yang mengaitkannya dengan masalah kemurungan.
Keadaan itu menyebabkan ramai mereka yang mengalami kemurungan tidak menyedari mereka mempunyai masalah tersebut kerana menyangkakan sakit badan yang dialami adalah sakit biasa.
Presiden Persekutuan Psikiatri dan Kesihatan Mental Asean (AFPMH), Profesor Dr. Mohamad Hussain Habil, berkata, sememangnya ramai yang tidak sedar bahawa kesakitan yang tidak dapat dijelaskan ini sebenarnya berkait rapat dengan kemurungan
Katanya, para penyelidik mendapati bahawa 82 peratus daripada pesakit murung yang datang mendapat rawatan daripada pengamal perubatan pada awalnya tidak mengetahui mereka mengalami gejala kemurungan.
Ini menyebabkan mereka tidak mendapat rawatan sewajarnya, sementara 18 peratus lagi hanya menerima ubat anti kemurungan.
Beliau yang juga Ketua Pakar Ketagihan dan Perunding Psikiatri di Jabatan Perubatan Psikologi di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), berkata, pemahaman mengenai hubung kait kesakitan dan kemurungan amat penting bagi memudahkan proses rawatan penyakit tersebut.
"Ini terutama bagi pesakit yang berada di tahap yang lebih kronik sehingga terdorong kepada perasaan ingin membunuh diri," katanya ketika menyampaikan ceramah di Bengkel Kesakitan dan Kemurungan, di Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.
Bengkel tersebut ditaja oleh Eli Lilly (M) Sdn. Bhd., dengan kerjasama AFPMH dan Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA)
Dr. Mohammad Hussain berkata, kemurungan merupakan penyakit yang melanda kira-kira 121 juta manusia di seluruh dunia.
Malam menurut Laporan Kesihatan Sedunia 1999 yang diterbitkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kemurungan merupakan penyakit keempat paling ramai dihidapi di dunia yang boleh menimbulkan ketidakupayaan individu.
"Perlu untuk diberitahu kepada masyarakat juga bahawa kemurungan bukan penyakit yang sengaja diada-adakan.
"Ia adalah satu penyakit yang memerlukan rawatan dan banyak mempengaruhi kehidupan lebih-lebih lagi dalam negara yang mengalami krisis ekonomi," katanya.
Dalam pada itu, Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA), Dr. Yen Teck Hoe berkata, terdapat beberapa simptom kemurungan yang boleh dikenalpasti secara mata kasar.
Ini termasuk hilang minat atau keinginan terhadap aktiviti yang lazim dilakukan seperti bersukan, riadah bersama keluarga, seks dan sebagainya.
"Pesakit juga mudah dilanda rasa sedih, cepat marah, hilang tumpuan dan lebih teruk lagi timbul rasa ingin bunuh diri.
"Kemurungan tidak mengenal mangsa, ia boleh terjadi kepada kanak-kanak semuda usia lima tahun dengan simptom yang berbeza," tambah beliau.
Dr. Teck Hoe berkata, mengikut kajian, kejadian kemurungan di kalangan wanita adalah lebih tinggi berbanding lelaki dengan nisbah 2:1.
"Antara sebabnya ialah perubahan peringkat hormon yang dialami wanita. Itu sebabnya, kemurungan berlaku ketika wanita mengalami peredaran haid, hamil selepas bersalin dan putus haid.
"Biasanya wanita akan menunjukkan tanda-tanda kemurungan seperti putus asa dan tidak berupaya manakala lelaki pula bersikap berang atau cepat marah," jelas beliau.
Dari segi saintifiknya, penyelidikan mendapati kemurungan disebabkan ketidakseimbangan dua bahan kimia dalam otak dan badan iaitu serotonin dan noradrenalin.
Serotonin ialah sejenis bahan kimia yang wujud dalam sistem saraf pusat dan perubahan paras serotonin dalam otak boleh mengubah mood seseorang.
Begitu pun, kajian turut mendapati bahawa kemurungan boleh diwarisi yang bermaksud ia mempunyai hubung kait dengan faktor genetik.
Sementara itu, perunding psikiatri Pusat Perubatan Universiti Malaya, Profesor Dr. Nor Zuraida Zainal, dalam kertas kerjanya yang bertajuk Penyakit Kronik dan Hubung Kaitnya dengan Kemurungan dan Kesakitan pula menjelaskan, kemurungan di kalangan pesakit yang menghidapi penyakit kronik seperti barah, jantung, strok dan parkinson boleh memburukkan lagi keadaan kesihatan mereka.
"Hubung kait kemurungan dan penyakit kronik amat tinggi. Kesakitan menyebabkan kemurungan dan kemurungan menyebabkan kesakitan.
"Penyakit kronik menyebabkan jiwa tertekan dan menjejaskan keadaan psikologi pesakit, seterusnya membawa kepada kemurungan.
"Kemurungan pula boleh memburukkan lagi keadaan kesakitan dan menjejaskan keadaan fizikal yang mengganggu keberkesanan rawatan penyakit tersebut," jelas beliau.
Sementara itu, pensyarah kanan Jabatan Perubatan Psikologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Dr. Jesjeet Singh Gill berkata, cabaran sebenar dalam mengenal pasti kesakitan dan kemurungan ini ialah untuk mengatasi stigma yang berkait rapat dengan diagnosis dan rawatan penyakit tersebut.
"Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan kedua pada tahun 1996 menyatakan 10.7 peratus daripada orang dewasa Malaysia berusia 16 tahun ke atas menghadapi masalah kesihatan mental.
"Kemurungan menyumbang 11.8 peratus kepada masalah psikologi paling umum dihadapi oleh para responden. Walaupun peratusan itu tidak tinggi, ia telah menunjukkan tanda-tanda amaran.
"Didapati hanya sebilangan kecil pesakit yang berjumpa dengan pengamal perubatan am untuk mengatasi masalah kemurungan manakala hanya segelintir yang terus berjumpa dengan pakar psikiatri," jelas beliau.
Dr. Jesjeet menambah, masalah kemurungan ini boleh dirawat namun ramai pesakit yang enggan atau keberatan untuk berjumpa pengalam perubatan.
"Kami mendapati para pesakit enggan mendapatkan rawatan kerana mereka bimbang akan dipulaukan. Mereka juga takut dipandang rendah di tempat kerja dan mereka yang menghidapi masalah ini masih dianggap sebagai mempunyai masalah emosi atau kurang keazaman," ujar Dr. Jesjeet.
Pensyarah kanan Jabatan Perubatan Psikologi, Universiti Malaya, Dr. Ting Joe Hang menegaskan kemurungan bukan satu kelemahan peribadi tetapi penyakit yang menjejaskan otak dan memerlukan rawatan segera.
"Sekiranya pesakit mempunyai empat atau lima simptom tetapi tidak tahu apakah sebabnya berkemungkinan mereka menghidap kemurungan.
"Pesakit tidak harus berdiam diri, mereka perlu berjumpa dengan doktor dan utarakan kemungkinan menghidapi kemurungan supaya mereka boleh dirujuk kepada doktor pakar. Perkara yang tidak harus dilakukan oleh doktor ialah dengan menganggap kesakitan fizikal ini sebagai sakit biasa," ujar beliau.
Menerusi satu kajian kes yang dijalankan, beliau mendapati bahawa seorang suri rumah yang mengadu mengalami sakit gigi masih mengalami kesakitan tersebut walaupun giginya telah dicabut.
"Menerusi perbualan dengan pakar psikiatri, menemukan hasil bahawa wanita tersebut sebenarnya mengalami kemurungan sejak tiga tahun lalu iaitu sebelum dia mengalami kesakitan gigi.
"Wanita itu juga mengakui sukar tidur, hilang selera makan, tidak lagi gemar berkebun seperti dahulu dan mudah sensitif.
Setelah diagnosis dijalankan, rawatan melibatkan ubat, terapi dan sokongan sosial terbukti membantu wanita tersebut mengembalikan keceriaan hidupnya. Bukannya kesakitan gigi yang menyebabkan beliau sakit, tetapi apa yang dipendam menjadi punca kemurungan tersebut," kata beliau.


So....mengkome2 yg ada awek ke adik pompuan ke mahupun emak korang dan golongan2 hawa yg sewaktu dgnnya..kita jgn lah wat diorg mrh..kcian diorg..kita hepi kan lah diorg n wat diorg sentiasa senyum sb kalo diorg senyum, hidup kita mesti akan jd lg enjoy..hehehe





semoga senyum selalu smbil tonton video nie..hehehe